intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Sáng kiến kinh nghiệm THPT: Một số biện pháp hiệu quả làm bài đọc hiểu trong đề thi TN THPT môn Tiếng Anh

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:78

16
lượt xem
2
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Sáng kiến này được nghiên cứu và thực hiện đối với học sinh THPT, đặc biệt là học sinh lớp 12 trường THPT DTNT Cấp 2-3 Vĩnh Phúc. Sáng kiến này có thể được ứng dụng vào thực tế giảng dạy Tiếng Anh cho học sinh ở các trường THPT, HSG và ôn thi lấy các chứng chỉ TOEFL, TOEIC, IELTS, B1,B2.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Sáng kiến kinh nghiệm THPT: Một số biện pháp hiệu quả làm bài đọc hiểu trong đề thi TN THPT môn Tiếng Anh

  1. MỤC LỤC Trang 1. Lời giới thiệu 2 2. Tên sáng kiến 2 3. Tác giả sáng kiến 2 4. Chủ đầu tư tạo ra sáng kiến 3 5. Lĩnh vực áp dụng sáng kiến 3 6. Ngày sáng kiến được áp dụng lần đầu 3 7. Mô tả bản chất của sáng kiến 3 Chương 1: Những vấn đề chung về đọc hiểu 4 Chương 2: Các biện pháp giúp học sinh trả lời đúng từng dạng câu 7 hỏi trong phần đọc hiểu Chương 3: Kết luận và đề xuất 29 Phụ lục và hệ thống bài tập 30 8. Tài liệu tham khảo 74 1
  2. BÁO CÁO KẾT QUẢ NGHIÊN CỨU, ỨNG DỤNG SÁNG KIẾN 1. LỜI GIỚI THIỆU Đổi mới phương pháp và nâng cao chất lượng dạy học đối với môn Tiếng Anh là vấn đề đã và đang được triển khai ở các nhà trường.Để đi sâu vào cách học tiếng Anh như thế nào cho hiểu quả là một vấn đề khá rộng và khó nói chi tiết cụ thể vì mỗi đối tượng học tiếng Anh với mục đích riêng, từng giai đoạn, từng phần kiến thức lại có những phương pháp riêng. Với học sinh THPT, kỳ thi THPT QG trước đây và thi TN THPT hiện nay (Gọi chung là TN THPT) thì việc học và thi môn Tiếng Anh có vai trò vô cùng quan trọng vì là môn thi bắt buộc xét tốt nghiệp, đồng thời là môn tham gia nhiều tổ hợp xét vào Đại học.Để chuẩn bị bước vào cuộc thi đầy khó khăn này, bên cạnh sự nỗ lực của học sinh thì trách nhiệm và vai trò của người thầy lại càng quan trọng.Người thầy phải tìm ra một phương pháp hiệu quả để hướng dẫn học sinh của mình làm bài đạt kết quả cao nhất. Cấu trúc đề thi môn tiếng Anh trong kỳ thi TN THPT gồm 50 câu hỏi trắc nghiệm, trong đó câu hỏi đọc hiểu trong đề thi là 17 câu (5 câu bài gap-filling, 12 câu bài answer questions). Từ cấu trúc của đề ta thấy phần kiến thức đọc hiểu chiếm một vị trí rất quan trọng trong cấu trúc của đề thi.Hiểu được vai trò của phần đọc hiểu trong một bài thi, giáo viên phải là người hướng dẫn và định hướng để các em có thể làm bài thi hiệu quả hơn. Kỹ năng đọc hiểu là một kỹ năng quan trọng không chỉ vì nó chiếm nhiều điểm trong cấu trúc bài thi TN THPT mà kỹ năng đọc còn giúp học sinh tiếp cận thông tin và giúp các em biết thêm nhiều từ mới và cấu trúc để phục vụ cho các kỹ năng khác như kỹ năng viết và nói. Đối với học sinh THPT, làm tốt kỹ năng đọc hiểu thì có thể nói là bài thi đã thành công được một nửa, vì làm tốt kỹ năng đọc hiểu đồng nghĩa với việc bạn sẽ học được một lượng từ mới đáng kể đóng góp một phần không nhỏ cho sự thành công khi làm các dạng bài tập khác. Với đặc thù là trường Dân tộc nội trú, chất lượng đầu vào của học sinh tương đối thấp, nên trong quá trình dạy ôn thi TN THPT cho học sinh khối 12 thực sự còn gặp 2
  3. nhiều khó khăn, để giúp các em không bị điểm liệt và nâng cao chất lượng đầu ra, ngoài các phần kiến thức dễ kiếm điểm khác thì phần đọc hiểu vô cùng quan trọng giúp các em thành công bứt phá trong đề thi đạt được điểm khá để xét tuyển vào các trường Đại học theo nguyện vọng. Từ thực tiễn nêu trên, tôi thấy cần thiết phải có một sáng kiến về chuyên môn làm tài liệu giảng dạy cho giáo viên để bồi dưỡng phần kiến thức đọc hiểu cho học sinh thi cuối cấp THPT. Do vậy tôi đã tham khảo nhiều nguồn tài liệu, đọc, nghiên cứu, tìm tòi, chắt lọc những sự tham khảo và dựa vào những kinh nghiệm từ nhiều năm giảng dạy để viết Sáng kiến này. Trong Sáng kiến này tôi tập trung phân tích cấu trúc của bài đọc hiểu trong đề thi TN THPT và hướng dẫn cụ thể các kỹ năng làm dạng bài tập này.Sáng kiến này giúp các em học sinh trong việc tiếp cận bài đọc hiểu dễ dàng hơn, mang lại hiệu quả trong bài thi TN THPT nói chung và các kỳ thi lấy chứng chỉ quốc tế như TOEFL, TOEIC, IELTS, B1, B2.. 2. TÊN SÁNG KIẾN: “ Một số biện pháp hiệu quả làm bài đọc hiểu trong đề thi TN THPT môn Tiếng Anh”. 3. TÁC GIẢ SÁNG KIẾN - Họ và tên: Hán Thị Anh Vân - Địa chỉ: Trường PT DTNT Cấp 2-3 Vĩnh Phúc - Số điện thoại: 0981146876 - Email hanthianhvan.gvdtnttinh@vinhphuc.edu.vn 4. CHỦ ĐẦU TƢ TẠO RA SÁNG KIẾN - Họ và tên: Hán Thị Anh Vân - Địa chỉ: Trường PT DTNT Cấp 2-3 Vĩnh Phúc 5. LĨNH VỰC ÁP DỤNG SÁNG KIẾN Sáng kiến này được nghiên cứu và thực hiện đối với học sinh THPT, đặc biệt là học sinh lớp 12 trường THPT DTNT Cấp 2-3 Vĩnh Phúc trong năm học 2019- 2020; 2020-2021.Sáng kiến này có thể được ứng dụng vào thực tế giảng dạy Tiếng Anh cho học sinh ở các trường THPT, HSG và ôn thi lấy các chứng chỉ TOEFL, TOEIC, IELTS, B1,B2. 6. NGÀY SÁNG KIẾN ĐƢỢC ÁP DỤNG LẦN ĐẦU HOẶC ÁP DỤNG THỬ 3
  4. - Lần 1 : Từ tháng 4 đến tháng 6 năm 2020- Trước kỳ thi TN THPT năm 2020 - Lần 2 : Tháng 11,12 năm 2020- Trước kỳ thi khảo sát 3 môn Toán, Văn, TA của Sở GD&ĐT 7. MÔ TẢ BẢN CHẤT SÁNG KIẾN CHƢƠNG 1. NHỮNG VẤN ĐỀ CHUNG VỀ ĐỌC HIỂU 1. Khái niệm đọc hiểu 1. Một số khái niệm 1.1.Đọc (Reading) Các nhà khoa học đưa ra quan điểm khác nhau về kỹ năng đọc. Theo Goodman (1971) thì ‘Đọc là một quá trình trong đó người đọc hay người sử dụng ngôn ngữ tổ chức lại, theo cách tốt nhất có thể, thông điệp mà tác giả đã mã hóa như là một màn hình hiển thị đồ họa’. Harmer (1989) mô tả‘đọc là một quá trình cơ học trong đó mắt tiếp nhận thông tin và sau đó não làm việc để nhận ra ý nghĩa của thông điệp. Cùng quan điểm với Harmer, Smith cho rằng ‘đọc là hiểu được suy nghĩ của tác giả’. Như vậy, dù có sự khác biệt nhưng các tác giả đều cố gắng tìm hiểu bản chất của việc đọc, trong đó người đọc, quá trình đọc hay thông điệp chuyển tải đều được nhấn mạnh. 1.2. Đọc hiểu (Reading Comprehension) Đọc hiểu có vai trò quan trọng trong việc dạy và học một ngôn ngữ.Theo quan điểm của các nhà nghiên cứu thì đó là khả năng nắm bắt được thông tin từ các văn bản một cách chính xác và hiệu quả. Có ba yếu tố ảnh hưởng đến quá trình đọc là: văn bản, kiến thức nền tảng của người đọc và các ngữ cảnh liên quan để hiểu văn bản. Swan (1975) cho rằng ‘người có khả năng đọc tốt là người có thể nắm được thông tin tối đa của văn bản với sự hiểu biết tối thiểu’.Trong khi đó Grellet (1981) chỉ ra rằng ‘đọc hiểu hoặc hiểu một văn bản nghĩa là giải nén các thông tin cần thiết từ nó một cách có hiệu quả nhất’. Mặc dù ý kiến cuả các nhà khoa học không đồng nhất nhưng tất cả họ đều cho rằng đọc hiểu là quá trình trong đó người đọc có thể nhận ra các hình thức đồ họa của các văn bản và hiểu được hàm ý đằng sau những hình thức đó. 2. Các kĩ thuật đọc hiểu cơ bản 4
  5. 2.1. Skimming Skimming là đọc lướt qua nội dung của bài viết, chứ không đi sâu vào nội dung của bất kỳ đoạn nào. ạn thực hiện phần đọc này nhanh chóng bằng cách đọc qua tiêu đề để thấy nội dung bài viết, đọc các topic sentences (c u ch đề) và concluding sentences (c u kết lu n), chú ý hơn vào các danh từ quan trọng để qua đó nắm được nội dung chính. 2.1.1. Khi n o n n áp dụng skimming Khi đoạn văn quá dài và thời gian có hạn, skimming giúp bạn đọc được nội dung chính c ng như quan điểm mà tác giả muốn nêu lên trong từng đoạn. 2.1.2. Các bƣớc thực hiện skimming - Đọc phần title của bài viết, sau đó đọc đoạn mở đầu để xác định được nội dung chính trong bài viết. -Đọc các câu chủ đề của từng đoạn, các câu chủ đề này thường là câu đầu tiên hoặc nằm cuối đoạn của bài text. -Đọc vào đoạn văn, chú ý trả lời các câu hỏi who, what, which, where, when, why. Những từ quan trọng trong đoạn văn thường ở dưới dạng danh từ,động từ hay tính từ, thậm chí cả các từ nối. - Ngoài ra, bạn cần nắm được logic trình bày của bài bằng cách dựa vào các marking words: because (b i v ), firstly (đ u ti n), secondly (th h i), finally (cu i c ng), but (nhưng), then (s u đ ), includes (b o g m) và những từ chỉ thời gian khác. Những từ này sẽ giúp bạn nhận ra đoạn văn được trình bày theo cách nào: listing (liệt k ), comparison – contrast (so sánh – đ i l p), time – order (theo th t th i gi n), và cause – effect (nguy n nh n – kết quả) 2.2. Scanning Scanning là đọc nhanh bài viết với mục đích tìm kiếm dữ liệu, thông tin cụ thể cần thiết cho việc trả lời câu hỏi. Scanning cực kỳ quan trong trong bài thi đọc IELTS vì đôi khi qua phần skimming bạn đã nắm bắt được những ý chính nhưng để trả lời được câu hỏi phần Reading bạn cần chú ý vào cách sử dụng từ ngữ của tác giả nếu không sẽ rất dễ bị đánh lừa. Scanning được áp dụng cho các dạng bài như True – False – Not Given, Multiple choices, Complete the summary 2.2.1. Khi n o d ng scanning? Scanning được áp dụng khi cần tìm kiếm thông tin cụ thể như tên riêng,số liệu, ngày tháng hoặc các cụm từ mà không cần nắm được nội dung của bài text. 2.2.2. Các bƣớc m scanning - Phân tích cách tổ chức bài khóa trước khi bắt đầu scanning. 5
  6. - Luôn định hướng và ghi nhớ trong đầu rằng bạn đang tìm kiếm thông tin gì.Càng định hình được dữ liệu cụ thể, bạn càng đỡ mất thời gian. - Cần xác định xem thông tin đó có trong đoạn nào của bài viết theo trí nhớ có được sau phần skimming và quét một lượt để định vị chính xác vị trí của thông tin cần tìm. Thông tin có thể được sắp xếp theo vần hay theo thứ tự thời gian vì vậy bàn có thể căn cứ vào điều này để xác định dễ dàng hơn. - Dừng lại trước thông tin cần tìm và đọc những câu có liên quan đến thông tin đó để bắt gặp được điều mà tác giả đang muốn hỏi người đọc và trả lời câu hỏi. ạn cần thực sự chú ý vào các cấu trúc câu phức được dùng trong bài viết vì nó rất dễ khiến bạn bối rối và nhầm lẫn. Ch Khi đọc scanning, bạn nên đưa mắt thật nhanh nhìn vào nhiều dòng cùng một lúc. Khi tìm thấy thông tin hãy dừng lại và đọc toàn bộ câu hay đoạn chứa thông tin. ạn có thể đọc theo hình chữ “Z có nghĩa là đọc hai dòng đầu và cuối dòng theo hàng ngang, ở giữa thì đọc theo đường chéo. Hay đọc theo hình chữ “U có nghĩa là đọc nhanh xuống cuối rồi sau đó lại đọc lại. ằng cách đọc như thế, bạn có thể chú ý và tìm thấy ngay thông tin đặc biệt cần thiết cho câu trả lời. 3. Xác định cấu trúc các đoạn văn của b i đọc hiểu Một trong những yếu tố quan trọng giúp học sinh định hình về nội dung của bài đọc hiểu là việc nắm vững nội dung cấu trúc những đoạn văn nhỏ trong bài.Để giúp các em học sinh có những kiến thức cơ bản về nội dung này, các em có thể tham khảo các cấu trúc đoạn văn dưới đây. 3.1 Cấu trúc đoạn mở đầu Sentence 1: Introduce Main Topic Sentence 2: Further focus on the theme Sentence 3 – 5: Provide more background ìnformation to support the main idea. Last sentence: Effects of topic/ indicators of purposes. Do đó các thông tin quan trọng chứa chủ đề của đoạn văn thường nằm ở câu đầu tiên của đoạn mở đầu. 3.2. Cấu trúc đoạn thân b i Sentence 1: Topic sentence (Statement/ Opinion) Sentence 2: Supporting sentences (Details/ Supports) Sentence 3- 5: Details (Extra support, Examples ỏ Details for paragraph topic) Last sentence: Summary sentence of topic indicating that the author’s point makes connection to the next paragraph. Phần thân thường có 2 đến 3 đoạn văn, mỗi đoạn sẽ bắt đầu bằng một câu chủ đề gắn với chủ đề lớn của cả bài đọc đã được đề cập trong đoạn mở đầu. 3.3. Cấu trúc đoạn kết uận Sentence 1: Another Point to support the topic Sentence 2: Support for sentence 1- More information 6
  7. Sentence 3 – 5: Further evidence/ Detail Last sentence: Final Statement of the “ ig Picture (often an indiator for the main idea of the entire paragraph) Khi xác định cấu trúc bài đọc hiểu sẽ giúp học sinh tìm được ý chính nhanh chóng và chính xác hơn. Học sinh có thể áp dụng một số cách để tìm ý chính của toàn bài: + So sánh câu chủ đề của đoạn mở đầu và đoạn kết thúc.Đây là hai câu nói về cùng một chủ đề chúng sẽ liên quan đến ý chính của bài đọc hiểu. + Tập hợp tất cả các câu chủ đề của các đoạn c ng sẽ cung cấp nội dung chính của đoạn văn. 4. Các dạng câu hỏi hay xuất hiện trong bài tập đọc hiểu Câu hỏi 1: Xác đinh thông tin được nêu trong bài (Factual information) Câu hỏi 2: Xác định thông tin không được nêu trong bài (Negative fact) Câu hỏi 3: Xác định nghĩa của từ trong văn cảnh (Vocabulary) Câu hỏi 4: Tìm từ hoặc cụm từ được nói đến hoặc được quy chiếu đến (Reference) Câu hỏi 5: Suy luận, tìm hàm ý (Inference) Câu hỏi 6: Tìm ý chính của bài đọc (main idea) Câu hỏi 7: Câu hỏi xác định thái độ tác giả (tone) Câu hỏi 8: Xác định mục đích của bài (Purpose) Câu hỏi 9: Câu hỏi xác định khóa học (Course) CHƢƠNG 2. MỘT SỐ BIỆN PHÁP GIÚP HỌC SINH TRẢ LỜI ĐÚNG TỪNG DẠNG CÂU HỎI TRONG BÀI ĐỌC HIỂU 1. Các kĩ thuật giải quyết từng dạng câu hỏi 1.1. Câu hỏi 1: Xác định thông tin đƣợc n u trong bài (Factual information) Đáp án cho câu hỏi này chính là thông tin đã được nêu trong bài.Loại câu hỏi này thường hỏi về một chi tiết thông tin nhỏ mà tác giả đề cập đến trong bài đọc. Thông thường phương án trả lời đúng chỉ là nhắc lại thông tin trong bài bằng một cách điễn đạt từ ngữ khác. (X = Key words) Factual information question + According to the passage,__ which of the following is true of __X____? Các dạng câu hỏi + In the paragraph _____the authors stated that __X__ + According to the paragraph _______, when/where/how does ___X___ happen? 7
  8. + According to the passage, which of the following is one of the reasons __X______? Câu trả lời Câu trả lời được tìm thấy theo trình tự thông tin của bài đọc. + Tìm Keywords (từ khóa) trong câu hỏi + Đọc lướt tìm đoạn phù hợp chứa keywords để đọc kỹ lấy thông tin. Cách làm + Đọc kỹ các câu chứa các từ khóa và ý trong câu hỏi. + Dùng phương pháp loại trừ những đáp án chắc chắn sai và lựa chọn đáp án đúng nhất. Example 1 Read the fo owing passage and mark the etter А, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questionsfrom 36 to 42. One day, a middle-aged man asked a taxi to take him to see Chelsea play Arsenal at football. He told the driver “Stamford ridge’’, the name of Chelsea’s stadium, but he was delivered instead to the village of Stamford Bridge in Yorkshire. Of course, he missed the match. What had happened? With the Sat-Nav system in place, the driver in this story felt he did not need to know where he was going. He confidently outsourced the job of knowing this information to the Sat-Nav. Using an Internet search engine takes a broadband user less than a second. And with smartphones at hand, people will be online almost all of the time. The same could be true of university education. Today, the average student seems not to value the general knowledge. If asked a factual question, they will usually click on a search engine without a second thought. Actually knowing the fact and committing it to memory does not seem to be an issue, it's the case with which we can look it up. However, general knowledge has never been something that you acquire formally. Instead, we pick it up from all sorts of sources as we go along, often absorbing facts without realising. The question remains, then: is the Internet threatening general knowledge? When I put that to Moira Jones, expert in designing IQ tests, she referred me to the story of the Egyptian god Thoth. It goes like this: Thoth offers writing as a gift to the king of Egypt, declaring it an “elixir of memory and wisdom. ut the king is horrified, and tells him: “This invention will induce forgetfulness in the souls of those who have learned it, because they will not need to exercise their memories, being able to rely on what is written. Who wants to be a millionaire finalist David Swift, responding to the same question, recognises that there was a problem of young people saying: “I don’t need to know that , but he is far more excited about the educational potential of the Internet. “There is so much more information out there, giving people opportunities to boost their general knowledge. 8
  9. After all, the Internet might just help us to forget more and more. But meanwhile, the continuing popularity of quizzes and game-shows shows us that general knowledge is strong enough to remain. (Adapted from English Unlimited by Adrian Doff and Ben Goldstein) Question 41: Which of the following is TRUE, according to the passage? A. Young people do not seem to bother themselves with memorising factual information. В. General knowledge tends to have been mainly acquired through formal schooling. C. The majority of undergraduates are reluctant to look for answers to factual questions online. D. On being offered the gift of writing, the king of Egypt was hopeful about its potential. (Trích thi môn Tiếng Anh TN THPT năm 2020 của Bộ GD và ĐT-Mã đề 401) Câu 41.Đáp án A Dẫn chứng đoạn 3: The same could be true of university education. Today, the average student seems not to value the general knowledge. If asked a factual question, they will usually click on a search engine without a second thought. Actually knowing the fact and committing it to memory does not seem to be an issue, it's the case with which we can look it up. Example 2 Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Cambridge University is considering axing compulsory written exams, allowing students to use laptops or iPads instead, after tutors complained that students' handwriting is becoming illegible. Academics say the move, which would bring an end to over 800 years of tradition, has come about because students rely too heavily on laptops in lectures, and are losing the ability to write by hand. Dr Sarah Pearsall, a senior lecturer at Cambridge University, said handwriting is becoming a ''lost art'' among the current generation of students. She added, ''It's increasingly hard for our examiners to Read students' scripts. Those with illegible writing are forced to come back to their college during the summer holidays to Read their answers aloud in the presence of two university administrators. It's extraordinarily commendable that the University is considering reforms to its examination practices.'' Sir Anthony Seldon, Vice-Chancellor of the University of Buckingham, said it is inevitable that universities will move to computers as handwriting deteriorates in the coming years ''We have to accept the reality. Handwriting has now become an optional, not a necessary, part of education. There simply isn't the same time in the curriculum for learning elegant, beautiful handwriting. Life is so quick now. Everybody writes as if they were a doctor writing a prescription,'' he said. ''Handwriting is not necessary for great thought, great English, or great intelligence. Some of our finest wordsmiths today write using laptops, and we have to fight to 9
  10. preserve what is really important, such as the use of great English or great sentence structures.'' Others, however, were not very positive about the move. Tracey Trussell, a handwriting expert, urged Cambridge to ensure that students continue to write by hand. She said, ''It's vital that people continue to write by hand. Writing by hand improves memory and equates to a higher rate of comprehension and information retention.'' There is also concern that schools could follow Cambridge's example by moving away from handwriting. Dr Jane Medwell, Associate Professor of Education at the University of Nottingham, is concerned that scrapping handwritten exams in universities could prompt ''downward curriculum pressure'' on primary and secondary schools to follow suit. (Adapted from http://www.telegraph.co.uk) Question 42.Which of the following statements is TRUE according to the passage? A. Cambridge University’s move away from handwriting has alReady set unprecedented example for other schools to follow. B. Sarah Pearsall acknowledged handwriting as an art form tobe preserved among the current generation of sutudents at Cambridge University. C. Sir Anthony Seldon claimed that learning to use great English was more important than learning to write by hand beautifully. D. Most of the tutors at Cambridge are skeptical of the university’s decision regarding handwritten exams. (Trích Đề thi môn Tiếng Anh THPT QG năm 2019 của Bộ GD và ĐT) Câu 42.Đáp án C Dẫn chứng đoạn 3: Some of our finest wordsmiths today write using laptops, we have ti fight to preserve what is really important, such as the use of great English or great sentence structures Phương án A có thể gây nhầm lẫn nhưng để ý có thể thấy trong phương án sử dụng “have already set an unprecedented example tức là ý chỉ sự thay đổi câu Cambridge đã trở thành một ví dụ cho các trường khác làm theo rồi trong khi thông tin trong bài chỉ nói là: có thể/có khả năng (could follow Cambridge’s example). 1.2. Câu hỏi 2: Xác định thông tin không đƣợc n u trong b i (Negative fact) Dạng câu hỏi này thì sẽ có 3 lựa chọn chứa thông tin được đề cập trong bài và 1 lựa chọn không được đề cập trong bài.Trong câu hỏi này thường xuất hiện các từ “not mentioned “not stated “ all following options are true Except hay “ not true . Negative fact questions - All of the following are mentioned in the passage_X_____ EXCEPT Câu hỏi - According to paragraph, all the following are true of_______EXCEPT 10
  11. - Which of the following is NOT mentioned as___X_____? - According to paragraph, which of the following is NOT true of ___X_____ - The author’s descriptionof __X___mentions all the following EXCEPT Câu trả lời sẽ là thông tin không xuất hiện trong bài hoặc Trả lời câu trả lời sai so với bài. - Xác định keywords sau khi đọc kỹ câu hỏi và các lựa chọn cho sẵn. - Đọc quét đoạn văn chứa keywords. Cách làm - Loại bỏ những lựa chọn đúng so với bài đọc - Chọn phương án không đúng hoặc không được đề cập trong bài đọc. Example 1 Read the following passage and mark the etter А, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 39 to 43. Most of us have taken a selfie at one time or another, be it a photo of ourselves in a beautiful place, during a performance by our favourite band, or on a memorable night out with friends. But today, more and more people are putting their lives at risk in an attempt to get the most shocking pictures to share on social media. In several cases, this action has had disastrous consequences. Take, for example, the Spaniard who was killed by a bull while he was taking a selfie during the annual bull run in a village near his hometown, or the Singaporean tourist who died when he fell from cliffs on the coast of Bali. Such incidents have led to the death toll from selfie-related incidents reaching double figures for the first time in 2015, overtaking the number of victims of shark attacks. Despite the risks, social media is full of pictures featuring near misses that could have been fatal under other circumstances. Under the caption ‘Most dangerous selfie ever’, a woman posing at a stadium can be seen narrowly avoiding being hit in the head by a baseball approaching her. Yet the photo has received thousands of ‘likes’, and the comments below it suggest that this behaviour is something to be admired. In response to the increasing threat posed by the selfie, the authorities have started to take action. The Russian Interior Ministry, for instance, has launched a public education campaign advising selfie-takers against balancing on dangerous surfaces or posing with their pets, among other things. But if instructions like this are really necessary, then perhaps it is about time we asked ourselves which is more important, a ‘like’ or a life? (Adapted from Solutions - Third Edition by Tim Falla and Paul A Davies) 11
  12. Question 43: Which of the following is NOT mentioned in the passage? A. Taking a selfie with pets is considered the rnost dangerous. B. Pictures of near misses are popular on social media. C. Action has been taken to warn selfie-takers against dangerous situations. D. There was an increase in the number of selfie-related deaths in 2015. (Trích Đề thi môn Tiếng Anh TN THPT năm 2020 của Bộ GD và ĐT-Mã đề 402) Câu 43.Đáp án A: Dẫn chứng: Question 43: B: Đoạn 3: Despite the risks, social media is full of pictures featuring near misses that could have been fatal under other circumstances. Question 43: C: Đoạn 4: In response to the increasing threat posed by the selfie, the authorities have started to take action. The Russian Interior Ministry, for instance, has launched a public education campaign advising selfie-takers against balancing on dangerous surfaces or posing with their pets, Question 43: D: Đoạn 2: Such incidents have led to the death toll from selfie- related incidents reaching double figures for the first time in 2015 Vậy ta thấy theo thông tin của bài thì A không được đề cập đến. Ta chọn đáp án A là đúng. Example 2 Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Visitors to London are struck by the proud splendour and glamour of one of the world's oldest capitals, admiring iconic sites like Big Ben, the Palace of Westminster and Buckingham Palace. However, visitors seeking a glimpse into the city's everyday life should not miss Portobello Market, which is the most-visited market in London. This vibrant market has been featured in a number of films, documentaries and bestselling books, the most famous being the film ''Notting Hill'' starring Hugh Grant and Julia Roberts, which brought Portobello Market to the attention of audiences all over the world. Portobello Market is divided into different sections selling second-hand items, clothing, jewellery, souvenirs and vegetables. The most sought-after area is devoted to antiques. Visitors may feel overwhelmed as there are over 1,000 booths manned by antique dealers from throughout England. It's a great fun to browse through antique cameras, watches, pottery and paintings that date back 300 years. They are sold at different prices, so it's possible to find a few good bargains. It seems that both buyers and sellers look forward to the weekends when they can meet and escape the city's fast pace at Portobello Market. 12
  13. When tired from exploring the market, visitors can drop into the nearby food courts to savour an Indian curry, Italian pizza or sandwiches from Europe. It's a great pleasure to drink a cappuccino while listening to street performers. These represent the lively fun of Portobello Market, offering exciting experiences that keep people coming back. (Adapted from ''Heritage'' - Vietnam Airlines in-flight magazine) Question 31.According to the passage, Portobello Market has been featured in all of the following EXCEPT ______. A. films B. documentaries C. books D. songs (Trích Đề thi môn Tiếng Anh THPT QG năm 2019 của Bộ GD và ĐT) Câu 31.Đáp án D Dẫn chứng đoạn 2: This vibrant market has been featured in a number of films, documentaries and bestselling books, the most famous being the film ''Notting Hill'' starring Hugh Grant and Julia Roberts, which brought Portobello Market to the attention of audiences all over the world Vậy ta thấy theo thông tin khu chợ này chưa xuất hiện trong các bài hát. Ta chọn đáp án D là đúng. 1.3. Câu hỏi 3: Xác định nghĩa của từ trong văn cảnh (Vocabulary) Đây là dạng câu hỏi đòi hỏi học sinh phải đoán nghĩa của một từ xuất hiện trong đoạn văn dựa vào ngữ cảnh. ài đọc sẽ để lại một vài dấu hiệu để các em có thể suy đoán. Vocabulary in context question -The word _________X_________ in the passage is closest in meaning to Các câu hỏi thường -The word “ X in line “Y could be replaced by gặp -Which of the following has the opposite meaning with the word “X in line “Y ? -What is the meaning of “X in line “Y ? -Dựa vào cấu tạo của từ để đoán nghĩa Câu trả lời -Dựa vào thông tin xung quanh từ được đưa ra để đoán nghĩa của từ -Trước tiên nhanh chóng tìm từ đó ở trong bài đọc - Sau đó đọc kỹ câu chứa từ đó Cách làm - Tìm các đầu mối trong ngữ cảnh để giúp hiểu ý nghĩa của từ. Chọn đáp án mà ngữ cảnh thể hiện. Example 1 Read the passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35. 13
  14. For the more adventurous, staying a native structure in an African village or a hut on the water in Vietnam or Thailand can be a real thrill. These might not even include plumbing or electricity, and that is part of the charm. The experience of dealing with oil lamps and carrying water really gives you a sense of how the people live. No matter how unadventurous you feel, you might want to consider crossing hotels off your list. Getting to know the local way of life is the most valuable part of travel. And what better way is there tn do this than staying where the local people actually live? (Adapted from Solution - Third Edition by Tim Falla and Paul A.Davies) Question 34: The word “charm’’ in paragraph 3 is closest in meaning to....... A: price B. attraction C. safety D. danger (Trích Đề thi môn Tiếng Anh TN THPT năm 2020 của Bộ GD và ĐT-Mã đề 401) Câu 34.Đáp án B A: price (n): giá cả B. attraction (n): sự hấp dẫn = charm (n) C. safety (n): sự an toàn D. danger (n): sự nguy hiểm Dẫn chứng: Đoạn 3:For the more adventurous, staying a native structure in an African village or a hut on the water in Vietnam or Thailand can be a real thrill. These might not even include plumbing or electricity, and that is part of the charm. The experience of dealing with oil lamps and carrying water really gives you a sense of how the people live. Example 2 Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Sir Anthony Seldon, Vice-Chancellor of the University of Buckingham, said it is inevitable that universities will move to computers as handwriting deteriorates in the coming years ''We have to accept the reality. Handwriting has now become an optional, not a necessary, part of education. There simply isn't the same time in the curriculum for learning elegant, beautiful handwriting. Life is so quick now. Everybody writes as if they were a doctor writing a prescription,'' he said. ''Handwriting is not necessary for great thought, great English, or great intelligence. Some of our finest wordsmiths today write using laptops, and we have to fight to preserve what is really important, such as the use of great English or great sentence structures.'' 14
  15. Others, however, were not very positive about the move. Tracey Trussell, a handwriting expert, urged Cambridge to ensure that students continue to write by hand. She said, ''It's vital that people continue to write by hand. Writing by hand improves memory and equates to a higher rate of comprehension and information retention.'' There is also concern that schools could follow Cambridge's example by moving away from handwriting. Dr Jane Medwell, Associate Professor of Education at the University of Nottingham, is concerned that scrapping handwritten exams in universities could prompt ''downward curriculum pressure'' on primary and secondary schools to follow suit. (Adapted from http://www.telegraph.co.uk) Question 38.The word "deteriorates'' in paragraph 3 mostly means .. A.remainsunchanged B. becomes more important C.improves gradually D. gets worse and worse Question 40.The word ''scrapping'' in paragraph 4 is closest in meaning to A.reconsidering B.eliminating C. introducing D. discouraging (Trích Đề thi môn Tiếng Anh THPTQG năm 2019 của Bộ GD và ĐT) Câu 38.Đáp án D.The word "deteriorates'' in paragraph 3 mostly means A.remains unchanged : giữ nguyên, không thay đổi B. becomes more important: trở nên quan trọng hơn C.improves gradually : cải thiện dần dần D. gets worse and worse : ngày càng trở nên tồi tệ hơn Dẫn chứng đoạn 3: Sir Anthony Seldon, Vice-Chancellor of the University of Buckingham, said it is inevitable that universities will move to computers as handwriting deteriorates in the coming years. Câu 40:Đáp án B. The word ''scrapping'' in paragraph 4 is closest in meaning to . A.reconsidering : xem xét lại B.eliminating : loại bỏ C. introducing : giới thiệu D. discouraging : ngăn cản Dẫn chứng đoạn 4: Dr Jane Medwell, Associate Professor of Education at the University of Nottingham, is concerned that scrapping handwritten exams in universities could prompt ''downward curriculum pressure'' on primary and secondary schools to follow suit Ta có scrapp: (v) = eliminate 1.4 Câu hỏi 4: Tìm từ hoặc cụm từ đƣợc quy chiếu đến (Reference) Dạng câu hỏi mà thông thường các câu hỏi thường dùng các đại từ “he, she, they . hay “ them, it, him . , tính từ sở hữu “ their, its . những đại từ chỉ định “ this, that, these, those, . để dùng làm từ được quy chiếu. Trong câu hỏi này 15
  16. thường xuất hiện từ “refer” , do vậy học sinh nên đọc kỹ câu hỏi chứa từ được quy chiếu và các câu trước nó. Reference questions -The word “__X__ in the passage refers to Câu hỏi thường gặp -The phrase ___X______ in the passage refers to -Danh từ mà đại từ này quy chiếu thường đứng trước. Câu trả lời -Thường là các cụm từ nằm trong những câu trước hoặc trong chính câu chứa từ được quy chiếu. - Tìm đại từ trong bài đọc - Tìm danh từ đứng trước mà đại tư này quy chiếu - Đọc kỹ câu chứa từ được quy chiếu và câu trước nó Cách làm và tìm các cụm từ được liệt kê trong phần lựa chọn đáp án. - Chọn phương án đúng nhất trong các phương án còn lại sau khi đã loại bỏ các phương án chắc chắn sai. Example 1: Read the passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35. Staying in hotels and resorts has been a traditional part of travel since the beginning of mass tourism. But nowadays, many tourists want a more intimate experience. For this reason, they are choosing to ‘go native’. This often means staying in the kinds of places that local people inhabit. In big cities, you can try staying with the friend of a friend. You may end up sleeping on the couch or the floor, but the advantages outweigh the discomfort. The biggest plus is that you’ll be staying with a local and seeing the city from a local perspective. (Adapted from Solution - Third Edition by Tim Falla and Paul A.Davies) Question 32: The word ’‘they'’ in paragraph 1 refers to...... A. resorts B. hotels C. local people D. tourists (Trích Đề thi môn Tiếng Anh TN THPT năm 2020 của Bộ GD và ĐT-Mã đề 401) Câu 32. Đáp án D: Staying in hotels and resorts has been a traditional part of travel since the beginning of mass tourism. But nowadays, many tourists want a more intimate experience. For this reason, they are choosing to ‘go native’. Example 2: Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. 16
  17. Portobello Market is divided into different sections selling second-hand items, clothing, jewellery, souvenirs and vegetables. The most sought-after area is devoted to antiques. Visitors may feel overwhelmed as there are over 1,000 booths manned by antique dealers from throughout England. It's a great fun to browse through antique cameras, watches, pottery and paintings that date back 300 years. They are sold at different prices, so it's possible to find a few good bargains. It seems that both buyers and sellers look forward to the weekends when they can meet and escape the city's fast pace at Portobello Market. (Adapted from http://www.telegraph.co.uk) Question 32.The word ''they'' in paragraph 3 refers to . A.prices B.bargains C. buyers and sellers D. weekends (Trích Đề minh họa môn Tiếng Anh THPTQG năm 2019 của Bộ GD và ĐT) Câu 32. Đáp án C. The word ''they'' in paragraph 3 refers to .. A.prices: giá cả B.bargains: những món hời C.buyers and sellers: người bán và người mua D. weekends: những buổi cuối tuần Dẫn chứng: They are sold at different prices, so it's possible to find a few good bargains. It seems that both buyers and sellers look forward to the weekends when they can meet and escape the city's fast pace at Portobello Market. 1.5 Câu hỏi 5: Suy uận, tìm h m ý (Inference) Dạng câu hỏi này thường chứa các từ implied (hàm ý), inferred (suy ra. Với câu hỏi này thì đáp án không trực tiếp được đưa ra trong bài mà học sinh cần phải suy diễn và đưa ra kết luận dựa vào những thông tin đã có sẵn trong bài. Implied detail questions -It can be inferred from the passage that __X_______ -What does the author imply about ___X_____ Các câu hỏi thường gặp -It is most likely that________ -Which of the following can be inferred from paragraph ____ about____X_______ Câu trả lời cho câu hỏi này có thể tìm theo trình tự của Câu trả lời bài đọc. Thông thường học sinh sẽ dựa vào ý hiểu của mình để trả lời. - Tìm keywords của câu hỏi. - Đọc lướt (skimming) xem keywords nằm ở chỗ nào Cách làm trong đoạn văn (thường theo thứ tự trong bài). - Đọc kỹ các câu văn chứa keywords. - Dùng phương pháp loại trừ loại phương án sai. 17
  18. Example 1 Read the fo owing passage and mark the etter А, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questionsfrom 36 to 42. One day, a middle-aged man asked a taxi to take him to see Chelsea play Arsenal at football. He told the driver “Stamford ridge’’, the name of Chelsea’s stadium, but he was delivered instead to the village of Stamford Bridge in Yorkshire. Of course, he missed the match. What had happened? With the Sat-Nav system in place, the driver in this story felt he did not need to know where he was going. He confidently outsourced the job of knowing this information to the Sat-Nav. Using an Internet search engine takes a broadband user less than a second. And with smartphones at hand, people will be online almost all of the time. The same could be true of university education. Today, the average student seems not to value the general knowledge. If asked a factual question, they will usually click on a search engine without a second thought. Actually knowing the fact and committing it to memory does not seem to be an issue, it's the case with which we can look it up. However, general knowledge has never been something that you acquire formally. Instead, we pick it up from all sorts of sources as we go along, often absorbing facts without realising. The question remains, then: is the Internet threatening general knowledge? When I put that to Moira Jones, expert in designing IQ tests, she referred me to the story of the Egyptian god Thoth. It goes like this: Thoth offers writing as a gift to the king of Egypt, declaring it an “elixir of memory and wisdom. ut the king is horrified, and tells him: “This invention will induce forgetfulness in the souls of those who have learned it, because they will not need to exercise their memories, being able to rely on what is written. Who wants to be a millionaire finalist David Swift, responding to the same question, recognises that there was a problem of young people saying: “I don’t need to know that , but he is far more excited about the educational potential of the Internet. “There is so much more information out there, giving people opportunities to boost their general knowledge. After all, the Internet might just help us to forget more and more. But meanwhile, the continuing popularity of quizzes and game-shows shows us that general knowledge is strong enough to remain. (Adapted from English Unlimited by Adrian Doff and Ben Goldstein) Question 42: Which of the following can be inferred from the passage? A. Many universities worldwide have switched to virtual platforms for learning and teaching. 18
  19. B. Moira Jones is not positive about the potential of the Internet in general knowledge acquisition, C. When it comes to IQ tests, the ability to recall factual information is of little importance. D. David Swift believes dial informal acquisition of knowledge has been overrated these days. (Trích Đề minh họa môn Tiếng Anh TN THPT năm 2020 của Bộ GD và ĐT-Mã đề 401) Câu 42: Đáp án B Dẫn chứng: đoạn 4 However, general knowledge has never been something that you acquire formally. Instead, we pick it up from all sorts of sources as we go along, often absorbing facts without realising. The question remains, then: is the Internet threatening general knowledge? When I put that to Moira Jones, expert in designing IQ tests, she referred me to the story of the Egyptian god Thoth. It goes like this: Thoth offers writing as a gift to the king of Egypt, declaring it an “elixir of memory and wisdom. But the king is horrified, and tells him: “This invention will induce forgetfulness in the souls of those who have learned it, because they will not need to exercise their memories, being able to rely on what is written. Example 2 Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Sir Anthony Seldon, Vice-Chancellor of the University of Buckingham, said it is inevitable that universities will move to computers as handwriting deteriorates in the coming years ''We have to accept the reality. Handwriting has now become an optional, not a necessary, part of education. There simply isn't the same time in the curriculum for learning elegant, beautiful handwriting. Life is so quick now. Everybody writes as if they were a doctor writing a prescription,'' he said. ''Handwriting is not necessary for great thought, great English, or great intelligence. Some of our finest wordsmiths today write using laptops, and we have to fight to preserve what is really important, such as the use of great English or great sentence structures.'' Question 39: It can be inferred from what Sir Anthony Seldon said in paragraph 3 that . A. schools in the country used to have more time for handwriting practice B. schools in the country have failed to preserve the beauty of English C. people's handwriting generally reflects their intelligence and linguistic competence 19
  20. D. the majority of doctors these days no longer write prescriptions byhand (Adapted from http://www.telegraph.co.uk) (Trích Đề tham khảo kì thi THPT QG Tiếng Anh ( trang số 8) trong sách: Công phá đề thi THPTQG môn Tiếng Anh (gồm 35 đề bám sát cấu trúc đề minh họa của Bộ GD và ĐT) tác giả Lương Văn Thùy- Nhà xuất bản ĐHQG HN năm 2019- 2020) Câu 39. Đáp án A. It can be inferred from what Sir Anthony Seldon said in paragraph 3 that. Dẫn chứng đoạn 3: Handwriting has now become an optional, not a necessary, part of education. There simply isn't the same time in the curriculum for learning elegant, beautiful handwriting. Như vậy có thể suy ra là trước đây các trường học thường dành nhiều thời gian hơn cho việc luyện chữ viết tay. Example 3 Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. The principle of use and disuse states that those parts of organisms’ bodies that are used grow larger. Those parts that are not tend to wither away. It is an observed fact that when you exercise particular muscles, they grow. Those that are never used diminish. y examining a man’s body, we can tell which muscles he uses and which he does not. We may even be able to guess his profession or his recreation. Enthusiasts of the ‘body-building’ cult make use of the principle of use and disuse to ‘build’ their bodies, almost like a piece of sculpture, into whatever unnatural shape is demanded by fashion in this peculiar minority culture. Muscles are not the only parts of the body that respond to use in this kind of way. Walk barefoot and you acquire harder skin on your soles. It is easy to tell a farmer from a bank teller by looking at their hands alone. The farmer’s hands are horny, hardened by long exposure to rough work. The teller’s hands are relatively soft. The principle of use and disuse enables animals to become better at the job of surviving in their world, progressively better during their lifetime as a result of living in that world. Humans, through direct exposure to sunlight, or lack of it, develop a skin color which equips them better to survive in the particular local conditions. Too much sunlight is dangerous. Enthusiastic sunbathers with very fair skins are susceptible to skin cancer. Too little sunlight, on the other hand, leads to vitamin-D deficiency. The brown pigment melanin which is synthesized under the influence of sunlight, makes a screen to protect the underlying tissues from the harmful effects of further sunlight. If a suntanned person moves to a less sunny climate, the melanin disappears, and the 20
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
70=>1