i<br />
<br />
BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO<br />
BỘ GIAO THÔNG VẬN TẢI<br />
VIỆN KHOA HỌC VÀ CÔNG NGHỆ GIAO THÔNG VẬN TẢI<br />
<br />
BÙI NGỌC HƯNG<br />
<br />
NGHIÊN CỨU MỘT SỐ YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN<br />
BIẾN DẠNG LÚN VỆT BÁNH XE CÓ XÉT ĐẾN<br />
ĐẶC TÍNH MỎI CỦA BÊ TÔNG NHỰA CHẶT<br />
LÀM LỚP MẶT ĐƯỜNG VIỆT NAM<br />
Chuyên ngành : Kỹ thuật Xây dựng Công trình Giao thông<br />
Mã số<br />
<br />
: 62.58.02.05<br />
<br />
TÓM TẮT LUẬN ÁN TIẾN SỸ KỸ THUẬT<br />
<br />
Hà Nội, 2016<br />
<br />
ii<br />
<br />
CÔNG TRÌNH NÀY ĐƯỢC HOÀN THÀNH TẠI<br />
VIỆN KHOA HỌC VÀ CÔNG NGHỆ GTVT<br />
<br />
NGƯỜI HƯỚNG DẪN KHOA HỌC:<br />
1. PGS. TS. Vũ Đức Chính<br />
2. GS. TS. Dương Học Hải<br />
<br />
Phản biện 1: GS.TS. Vũ Đình Phụng<br />
Phản biện 2: PGS.TS. Đào Văn Đông<br />
Phản biện 3: PGS.TS. Bùi Phú Doanh<br />
<br />
Luận án sẽ được bảo vệ trước Hội đồng chấm luận án cấp Viện<br />
họp tại: Viện Khoa học và Công nghệ GTVT<br />
vào hồi …. giờ …. ngày …. tháng …. năm 2016<br />
<br />
Có thể tìm hiểu luận án tại thư viện:<br />
1. Thư viện Quốc gia<br />
2. Thư viện Viện Khoa học và Công nghệ GTVT<br />
<br />
iii<br />
<br />
Research on Impact of Essential Factors on Rutting in concern to<br />
Fatigue Properties of Dense-graded Hot Mix Asphalt for Pavement<br />
Construction in Vietnam<br />
Abstract:<br />
In recent years, rut damages have appeared in the pavements of many<br />
national highways under high-volume and heavy traffic activities that has caused<br />
to not only the un-safety to drivers but also the urgency by inhabitants. Multiple<br />
experts from domestic research and development institutes, such as the Institute of<br />
Transport Science and Technology, the University of Transport and<br />
Communication, have made a great effort in research and providing solutions to<br />
mitigate the development of rutting. However, this phenomena has still occurred<br />
even right after the roads were opened for traveling.<br />
Hot mix asphalt concrete pavements need to be designed upon how to<br />
mitigate rut damages and fatigue cracking caused by vehicle loading and air<br />
temperature. If the asphalt concrete mix is designed inclining to improve rutting<br />
resistance, it will intend to increase potential fatigue cracking in the pavement.<br />
Therefore, it is necessary and urgent to explore the substance of rutting and<br />
essential factors impact on it in order to give the solution to diminish the<br />
development of rutting in hot mix asphalt pavements.<br />
The Decision No. 858/QĐ-BGTVT, dated on March 26, 2014 promulgated<br />
by Ministry of Transport for “Guidelines on applying current technical<br />
specifications to enhance the quality management in design and construction of hot<br />
mix asphalt pavements exposed under high-volume and heavy traffic activities”<br />
(hereafter referred as QĐ 858), has been widely used in Vietnam. QĐ 858 provides<br />
the requirements for “coarse aggregate gradation” (high rate of gravel) and “fine<br />
aggregate gradation) (low rate of gravel), how to use “coarse gradation” for hot<br />
mix asphalt (HMA) pavements under high-volume and heavy traffic activities and<br />
how to design the aggregate gradation meets the S curse in order to diminish rutting<br />
damages. Actually, a large number of contractors have abused this decision’s<br />
requirement when using “excessively” coarse gradations for asphalt concrete<br />
mixes. Consequently, there were many pavement sections exposed the nonuniform aggregate distribution and less enough quantity of bituminous cements that<br />
was the causes of potential damages as raveling, permeability and fatigue cracking<br />
resulting in the attenuation of pavement service life. Therefore, it is necessary to<br />
assess the rate of “coarse gradation” for hot mix asphalt concrete by which the<br />
appropriate “coarse gradations” are recommended for each type of aggregates and<br />
bitumen so as, to mitigate rutting and improve fatigue resistance, hence to lengthen<br />
the service life of asphalt pavement. In order to get these appropriate “coarse<br />
gradation”, we need to make rutting and fatigue tests on all set of asphalt concrete<br />
<br />
iv<br />
<br />
samples based on aggregates with gradations in different coarse rates.<br />
The dense-graded hot mix asphalt concrete is the research objective.We<br />
concentrated and assessed these causes of rutting damages occurred in some<br />
pavement sections. A litureature review was conducted for international and<br />
Vietnamese researches on the performance of rutting and fatigue cracking in<br />
asphalt concrete; testing methods and equiment for empirical study.<br />
These tests was conducted on the sets of asphalt concrete samples inculding<br />
BTNC 12,5and BTNC 19 with different rates of “coarse aggregate gradations”<br />
according to QĐ 858/QĐ-BGTV and types of bitumen cements (40/50, 60/70 and<br />
PMBIII). Based on the resutls of rutting and fatigue tests and design of experiments<br />
(DOE), the appropriate “coarse aggregate gradations” were provided.<br />
The research results are:<br />
- A summarization of recent related researches that can be used as a technical<br />
reference for designers and engineers<br />
- Recommendations based on the empirical study for the rate of “coarse<br />
aggregate gradations” appropriate to design asphalt concrete mixes used different<br />
types of bitumen cements (as 40/50, 60/70 and PMBIII). That is useful experience<br />
for contractors in selecting the suitable gradation for asphalt concrete mixes in order<br />
to simultaneously dinimish rutting damages and fatigue cracking.<br />
- Recommendations on selecting the suitable gradation for asphalt concrete<br />
mixes and the fatigue resistance based laboratorial testing on BTNC 12,5 used<br />
bitumen 60/70; and modifications in the rutting depths to BTNC 12,5 and BTNC<br />
19 designed according to QĐ 858/ QĐ-BGTVT contribute to complete the<br />
engineering foundation for hot mix asphalt design and also to improve the<br />
pavement quality management concerned to mitigate rutting damages and fatigue<br />
cracking.<br />
The dissertation including four main contents without the introduction and<br />
conclusions as following:<br />
- Chapter 1: Literature review on dense-graded asphalt concrete performance<br />
concerned to rutting and fatigue properties.<br />
- Chapter 2: Assessment of rutting causes based on field survey results.<br />
- Chapter 3. Empirical study on typical asphalt concrete samples concernced<br />
to rutting and fatigue properties<br />
- Chapter 4. Solutions to disminish rutting damages and improve the fatigue<br />
resistance for dense-graded hot mix asphalt concrete.<br />
<br />
1<br />
<br />
MỞ ĐẦU<br />
Các da ̣ng hư hỏng mă ̣t đường bê tông nhựa (BTN) điể n hinh phá t sinh trong<br />
̀<br />
quá trinh khai thá c là m ảnh hưởng đế n công năng của mă ̣t đường đươ ̣c thế giớ i<br />
̀<br />
tổ ng kế t bao gồm: lún vê ̣t bá nh xe (LVBX); nứ t do mỏ i; nứ t do nhiê ̣t. Do điề u kiê ̣n<br />
khí hâ ̣u Viê ̣t Nam, nhiê ̣t đô ̣ không khí không quá thấ p và o mù a la ̣nh nên hư hỏng<br />
đă ̣c thù củ a mă ̣t đường bê tông nhựa Viê ̣t Nam chủ yế u là lú n vê ̣t bá nh xe (LVBX)<br />
và nứt do mỏ i.<br />
LVBX là hiện tượng tích lũy biến dạng không hồi phục của các lớp BTN mặt<br />
đường do ảnh hưởng củ a phương tiê ̣n xe lưu thông và nhiê ̣t đô ̣ môi trường gây ra<br />
trong quá trình khai thá c. LVBX là da ̣ng hư hỏng điể n hình củ a biến dạng vĩnh cửu<br />
(thuật ngữ tiếng Anh go ̣i là Permanent Deformation). Trong nhiề u trường hơ ̣p,<br />
thuâ ̣t ngữ LVBX cũ ng đồ ng nhấ t vớ i thuâ ̣t ngữ biế n da ̣ng vinh cử u.<br />
̃<br />
Nứ t do mỏ i củ a BTN xả y ra là do tá c đô ̣ng củ a củ a tả i tro ̣ng trù ng phu ̣c gây<br />
ra trong quá trinh khai thá c. Khi ứng suất kéo uốn do tải trọng trùng phu ̣c gây ra<br />
̀<br />
trong lớp vật liệu BTN lớn hơn cường đô ̣ kéo uốn của vật liệu BTN, mă ̣t đường<br />
BTN xuấ t hiê ̣n nứ t do mỏ i.<br />
2. Mục đích nghiên cứu<br />
Nghiên cứu đánh giá mứ c đô ̣ thô của “cấ p phố i thô” cho BTN, qua đó khuyế n<br />
nghi ̣“cấ p phố i thô” phù hơ ̣p ứng vớ i loa ̣i cố t liê ̣u, loa ̣i nhựa đường nhằ m đảm bả o<br />
lớ p BTN vừ a cả i thiê ̣n LVBX, vừ a cả i thiê ̣n sứ c khá ng mỏ i để ké o dà i tuổ i tho ̣. Kết<br />
quả nghiên cứu sẽ là cơ sở cho việc thiết kế hỗn hợp bê tông nhựa chặt (BTNC)<br />
nhằm tăng tuổi thọ và khả năng khai thác.<br />
3. Đố i tươ ̣ng và pha ̣m vi nghiên cưu<br />
́<br />
Đố i tươ ̣ng nghiên cứu củ a luâ ̣n án là bê tông nhựa chă ̣t BTNC 12,5, BTNC<br />
19 (qui định theo QĐ 858/QĐ-BGTVT [1]) rả i nó ng; nghiên cứu đánh giá nguyên<br />
nhân gây LVBX củ a BTN trên mô ̣t số tuyế n đường có hư hỏng LVBX; nghiên cứu<br />
đề xuấ t “cấ p phố i thô” phù hơ ̣p cho BTN sử du ̣ng cá c loa ̣i nhựa đường khá c nhau<br />
nhằ m giả m thiể u LVBX và nứt mỏ i mă ̣t đường BTN.<br />
4. Phương pháp nghiên cứu<br />
Kết hợp giữa phương pháp nghiên cứu lý thuyết và thực nghiệm<br />
5. Ý nghĩa khoa học và thực tiễn của đề tài nghiên cứu<br />
Đưa ra kết quả nghiên cứu lý thuyế t về LVBX, nứ t mỏ i củ a BTN; cá c nhân<br />
tố ảnh hưởng đế n LVBX, nứ t mỏ i; cá c giả i phá p giả m thiể u LVBX, nứ t mỏ i trên<br />
cơ sở tổ ng kế t cá c kế t quả nghiên cứu củ a thế giớ i trong nhữ ng năm gầ n đây là tà i<br />
liê ̣u tham khả o cho cá c kỹ sư đường bô ̣, nâng cao kiế n thứ c áp du ̣ng trong thực tiễn<br />
nhằ m giả m thiể u hư hỏng LVBX và nứt mỏi.<br />
Kế t quả nghiên cứu thực nghiê ̣m đưa ra khuyế n nghi ̣về “cấ p phố i thô” phù<br />
<br />